کد خبر: ۱۸۲۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - 12 August 2020
بررسی میدانی ۱۰ بانک کشور نشان می دهد که این بانک ها حداکثر سودی که به سپرده های سرمایه گذاری بلند مدت یک ساله پرداخت می کنند ۱۸ در صد است اما در پرداخت سود به سپرده گذاران صندوق های سرمایه گذاری بانک ها موضوع متفاوت است.

  بانک ها سقف سود بانکی را رعایت می کنند/ رقابت به سود صندوق های سرمایه گذاری منتقل شدبه گزرش بانکدای ایرانی ، بررسی میدانی ۱۰ بانک کشور نشان می دهد که این بانک ها حداکثر سودی که به سپرده های سرمایه گذاری بلند مدت یک ساله پرداخت می کنند ۱۸ در صد است اما دو تفاوت وجود دارد یکی حداقل سرمایه لازم برای سپرده گذاری است و دیگری نرخ شکست است .

براساس این گزارش حداقل سرمایه لازم برای سپرده گذاری در این بانک ها از یک میلیون تومان تا ده میلیون تومان متغیر است اما تفاوت دیگری که در بین بانک های مورد بررسی مشهود است نحوه محاسبه نرخ شکست است ، نرخ شکست اصطلاح بانکی است و زمانی به کار می رود که سپرده گذار زود تر از سر رسید مقرر قصد دارد سرمایه خود را از بانک خارج کند به همین خاطر سود پرداختی کمتر از سود مورد توافق خواهد بود‌.

 نرخ شکست بانک های مورد بررسی از ۱۰ درصد تا ۱۸ درصد متغیر است و البته در محاسبه نرخ شکست برخی از این بانک محدویت زمانی در نظر گرفته اند و این دوره زمانی از یک تا سه ماه است .

این بررسی میدانی نشان می دهد رقابت که در نرخ شکنی سود بانکی که در چند سال گذشته مشهود بود و تبدیل یک معضل شده بود اکنون وجود ندارد بلکه این رقابت به نوعی وارد وارد سود سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری بانک شده بطوری برخی از بانک های مورد بررسی سود های بین ۱۹ تا ۲۴ درصد و حتی بسیار بالا برای مشتریان خود پیش بینی می کنند .

 در واقع برخی از بانک ها بصورت شفای این میزان سود را تضمین می کنند. بررسی ها نشان می دهد برخی از این صندوق ها تا ۲۴ درصد سود به سپرده گذاران پرداخت کردند .رشد صعودی و سریع بازار سرمایه در سال گذشته و سال جاری بازدهی این صندوق های سرمایه گذاری بسیار بالا برده و امکان پرداخت این میزان سود برای بانک ها فراهم کرده است.

  بانک ها سقف سود بانکی رعایت می کنند/ رقابت به سود صندوق های سرمایه گذاری منتقل شد

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: